Pilihan raya peluang pilih pemimpin amanah
Wacana kenegaraan Islam sentiasa dinamik dalam erti terbuka
menerima pemikiran atau kaedah baru yang berkembang dalam kehidupan semasa yang
berubah selagi ia mampu mengukuhkan semangat dan prinsip utama ajaran Islam
bagi membina sebuah sistem pemerintahan yang terbaik dalam masyarakat.
Dalam hubungan ini, pemikiran Sheikh Yusof al-Qaradhawi
dalam karya beliau Fiqh Kenegaraan mengenai kewajipan dan hak mengundi menarik
untuk diteliti dan diambil pengajaran. Dalam kefahaman al-Qaradhawi, kedudukan
melaksanakan tanggungjawab mengundi adalah wajib dan pelaksanaan kewajipan ini
ibarat tuntutan memberikan kesaksian bagi setiap individu Muslim.
Proses mengundi atau dikenali sebagai pilihan raya adalah satu bentuk kaedah yang dibangunkan oleh pengalaman manusia bagi membolehkan setiap warga sesebuah negara menentukan pilihan dan kehendak mereka tentang tokoh pemimpin, corak pemerintahan dan tawaran kekuasaan yang dirasakan terbaik untuk diri, keluarga dan masyarakatnya. Menerusi proses mengundi, ia bererti seseorang itu memberikan kesaksiannya terhadap kebenaran dan kebaikan seseorang individu atau perkumpulannya bagi melangsungkan tugas dan amanah kepemimpinan dalam sesebuah negara.
Apakah yang dimaksudkan mengundi
ibarat memberi kesaksian? Bayangkan sekiranya kita terdedah dan menyaksikan
suatu peristiwa kemalangan yang membawa kepada pertelingkahan antara individu
atau kelompok dalam masyarakat. Ketika itu, adalah suatu kewajipan kepada kita
untuk menjadi saksi atau memberikan kesaksian terhadap peristiwa berkenaan
secara tulus dan adil.
Kesaksian yang diberikan itu amat
penting kerana ia menjadi antara satu bentuk sumber atau sandaran yang akan
membolehkan kebenaran mengenai peristiwa kemalangan itu terserlah. Kesaksian
yang diberikan secara langsung menutup ruang permusuhan dan pertelingkahan
antara dua pihak yang keliru atau bertelagah.
Pilih pemimpin satu kewajipan
Begitulah peranan hak mengundi dalam konteks amalan demokrasi.
Proses mengundi atau dikenali sebagai pilihan raya adalah satu bentuk kaedah
yang dibangunkan oleh pengalaman manusia bagi membolehkan setiap warga sesebuah
negara menentukan pilihan dan kehendak mereka tentang tokoh pemimpin, corak
pemerintahan dan tawaran kekuasaan yang dirasakan terbaik untuk diri, keluarga
dan masyarakatnya. Menerusi proses mengundi, ia bererti seseorang itu
memberikan kesaksiannya terhadap kebenaran dan kebaikan seseorang individu atau
perkumpulannya bagi melangsungkan tugas dan amanah kepemimpinan dalam sesebuah
negara.
Inilah sandaran pemikiran yang membawa kepada kedudukan
mengundi menjadi satu bentuk amalan atau perlakuan yang wajib disempurnakan
oleh setiap Muslim. Pemikiran ini berasaskan kaedah syariah yang menetapkan iaitu
setiap perkara wajib yang tidak boleh disempurnakan kecuali dengan melakukan
perkara lain, maka hukum melakukan perkara lain itu menjadi wajib (ma la yatimm
al-wajib illa bihi fahuwa wajib). Bagi setiap Muslim, memilih seorang pemimpin
yang adil, benar dan diredai adalah satu kewajipan yang mesti disempurnakan
sebagai sebahagian daripada tanggungjawab kenegaraan.
Dalam amalan semasa kini, kewajipan memilih pemimpin ini
hanya diakui menerusi proses pengundian. Ia satu proses yang sudah disepakati
oleh semua pihak sebagai kaedah dalam menentukan pemilihan rakyat terhadap
individu dan perkumpulan yang dikehendaki mereka. Untuk itu, mengundi sebagai
satu kaedah menjadi wajib kerana tanpa proses ini, kewajipan memilih pemimpin
yang adil, benar dan diredai tidak akan dapat direalisasikan.
Al-Qaradhawi mengingatkan masyarakat Muslim supaya tidak
lagi menimbulkan polemik mengenai kedudukan syariah mengenai tanggungjawab
mengundi. Ingatan ini dikemukakan antara lain bagi menjawab salah faham dan
pandangan serong sebahagian masyarakat Muslim yang masih menganggap bahawa
mengundi sebagai satu bentuk kaedah yang diwarisi daripada peradaban asing dan
oleh itu ia tidak menepati prinsip syariah.
Tiada dalam dalil syariah
Bagi menjelaskan kekeliruan ini, al-Qaradhawi menyatakan,
iaitu tidak ada sebarang dalil syariah yang mencegah kita daripada mengambil
pemikiran, teori atau penyelesaian praktikal yang berasal dari luar kerangka
Islam untuk digunakan dalam amalan kehidupan Muslim. Bagi mereka yang keliru
dan bersikap terlalu sempit dalam bidang pemikiran, beliau menyeru supaya
menelusuri iktibar pengalaman yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW dalam
memanfaatkan kekuatan dan keistimewaan ilmu dan kemahiran dari sumber luar
untuk kegunaan masyarakat Muslim.
Hal ini boleh diteliti dalam kisah peperangan al-Ahzab yang
mana Rasulullah menggunakan kaedah menggali parit (Hafr al-Khandaq), satu
taktik peperangan oleh bangsa Parsi bagi menewaskan musuh yang ingin menguasai
daerah kekuasaan kaum Muslimin. Iktibar sama boleh ditelurusi terhadap sikap
terbuka Nabi Muhammad yang memanfaatkan kemahiran ilmu tawanan perang Badar
dalam kalangan orang musyrik dengan arahan supaya mereka menyumbang dengan
memberi pengajaran membaca dan menulis kepada kanak-kanak Muslimin.
Sikap dan pengalaman sunnah ini mengesahkan, iaitu
pengamalan kaedah mengundi yang digunakan dalam sistem demokrasi adalah suatu
yang tidak bertentangan dengan prinsip keagamaan Islam walaupun dari segi asal
usul kaedah ini berpunca daripada pengalaman ketamadunan Barat.
Kini, menerusi amalan demokrasi, peluang setiap rakyat
memimpin pemimpin beramanah dan berkualiti terbuka luas menerusi proses pilihan
raya. Ayuh bersedia untuk mengundi.
Penulis ialah pensyarah di Fakulti Pengajian Islam, UKM
Sumber: Berita Harian
No comments:
Post a Comment