Sunday 17 March 2013

Review Samsung Galaxy S4

Samsung GALAXY S IV (4) Memang Gempak!!!



Pada majlis pelancaran rasmi Samsung Galaxy S4 di New York pada hari Khamis (14/3/2013) , Ketua Samsung Mobile, JK Shin menyebut telefon ini akan melanda rak kedai pada akhir bulan April, tetapi tidak berkata apa-apa tentang harga.

Walaupun banyak ciri-ciri telah telah bocor dan heboh diperkatakn di-minggu yang membawa kepada acara pelancarannya, di sini kita akan melihat ciri-ciri baru telefon Samsung Galaxy S4 dan menggariskan spesifikasi utamanya.



Skrin BESAR


Samsung Galaxy S4 yang baru ini mempunyai skrin yang lebih besar daripada Samsung Galaxy S3. Ia juga merupakan skrin HD, dengan 1080 x 1920 pixel dan ketajaman yang lebih baik. Menurut dalam kajian mendalam oleh TechRadar, "kepadatan pixel 441ppi tidak sepadan dengan HTC One, tetapi lebih daripada cukup baik untuk pengguna biasa."

Ciri-ciri

S4 beroperasi menghunakan Android 4.2.2.2. Jellybean yang terbaru. Pengulas produk hab CNET kagum dengan fungsi-fungsi tertentu telefon ini, termasuk mod pelbagai pandangan yang membolehkan pengguna untuk berpecah skrin antara dua aplikasi - apabila anda cuba untuk mencari sebuah restoran dan menyemak peta di bawah.


Terdapat juga "optical character recognition" yang boleh menukarkan kad perniagaan ke dalam bentuk teks. Voice Drive untuk mengakses ciri-ciri seperti navigasi semasa memandu, dan pengiraan kalori untuk kesihatan dan mementingkan kecergasan.

S Health GUI

Seperti yang dijangka, Dropbox turut dimuatkan di dalam S4, kerana ia juga terdapat pada S3. 

Satu ciri pengesanan pandangan pengguna adalah merupakan teknologi terbaru Samsung Galaxy S4. Dipanggil "Smart Pause" yang dapat memantau pandangan anda apabila anda menonton kandungan video dan "Pause" video apabila anda mengalih padangan daripada skrin telefon. Satu lagi ciri membolehkan anda untuk "scroll" kandungan dengan menyengetkan telefon ke arah atas atau ke bawah.

Smart Pause GUI


Mengambil beberapa isyarat daripada Galaxy Note, Air View telah ditambah untuk S4 tetapi tanpa menggunakan stylus. Berlegar jari anda di sekitar 2cm dari skrin dan anda akan mendapat pratonton e-mel atau video.

Kamera

S4 ini mempunyai 13 Megapixel untuk kamera belakang. Salah satu ciri-ciri yang lebih menarik ialah keupayaan fkamera telefon yang membolehkan pengguna memilih untuk memasukkan dirinya ke dalam gambar yang diambil dalam tetingkap kecil dalam bingkai. Jadi tiada lagi yang ketinggalan dalam mengambil gambar.

Dual Camera Image


Group Play adalah satu lagi ciri yang telah dimuatkan ke dalam telefon. Ia membolehkan anda untuk menyambung sehingga lapan telefon S4 lain untuk bermain game atau mendengar lagu.

Kuasa Pemproses

S4 adalah telefon pintar hebat dan pantas daripada Smartphone lain dan ia adalah telefon pintar yang pertama menggunakan cip 8-Core, kata Chris Martin Penasihat PC. Ia terdiri daripada empat Cortex-A15 Core yang mencatatkan pada 1.6GHz untuk prestasi manakala baki empat Cortex-A7s mencatatkan pada 1.2GHz dan ini akan digunakan untuk tugas-tugas kurang diperlukan. Dari segi kuasa memori, jumlah RAM telah dua kali ganda kepada 2 Gigabait. Enjin yang akan datang dalam bentuk 16, 32 dan 64 Gigabit penyimpanan pilihan anda...

Untuk maklumat lanjut pada Samsung Galaxy S4 dan melihat ciri-cirinya dengan lebih lanjut sila klik.

No comments:

Post a Comment