Monday 18 March 2013

Tips : Aspek Yang Perlu Diambil Kira Sebelum Membeli Tablet


tablet
Dalam beberapa tahun ini, banyak peranti tablet yang telah diperkenalkan dan menjadi antara produk yang terlaris dijual. Dengan ini, banyak pengeluar peranti elektronik memperkenalkan peranti tablet dari mereka. Sehubungan dengan itu, ramai yang masih tertanya-tanya tablet manakah yang bersesuaian dengan mereka.
Sama ada anda sedang menyasarkan untuk memiliki iPad, Windows RT, atau salah satu tablet Android yang tersedia, di sini adalah faktor utama yang anda perlu untuk mempertimbangkan apabila membeli sebuah tablet.

Keperluan atau Kehendak?

Ringkasnya, tablet tidak begitu mengisi keperluan seseorang pengguna. Sudahpun diperkenalkan lebih dari tiga tahun, tablet masih belum dapat menggantikan tugasan pada komputer atau telefon pintar. Walaupun anda boleh melakukan beberapa tugas produktiviti dengan tablet, tetapi anda masih tidak setaraf dengan sistem operasi desktop seperti yang anda akan dapati pada PC. Tambahan pula, ianya menggunakan papan kekunci skrin (On-screen Keyboard). Ya, ianya mempunyai sokongan peranti atau perkakasan tambahan seperti papan kekunci bluetooth, tetapi tidak menyediakan keselesaan yang sama seperti penggunaan pada komputer riba atau desktop. Walaupun pada tablet tersebut mempunyai aplikasi yang mungkin produktif untuk anda seperti aplikasi penyunting imej, aplikasi dokumen seperti Word, powerpoint, excel, atau pdf, tetapi anda tidak boleh mengharapkan hasilnya sama seperti di komputer/desktop. Biarpun ianya tidak boleh menggantikan sebarang PC, komputer riba atau komputer MAC anda, tetapi jika ianya digunakan untuk mengganti netbook mungkin itu adalah idea atau pilihan yang tepat.
ipad-cover
Tumpuan utama majoriti tablet yang akan membincangkan di sini adalah penggunaan media. Akan itu, tablet mempunyai kelebihan berbanding komputer riba dan telefon, seperti menawarkan cara yang lebih mudah alih untuk memeriksa e-mel, melayari web, panggilan video, menonton filem, mendengar muzik, dan bermain permainan, tambahan pula dengan saiz dan berat yang tidak membebankan anda membawanya ke mana-mana saja. Seperkara lagi anda perlu tahu, peranti tablet ini masih memerlukan penggunaan komputer untuk melakukan tugasan seperti kemaskini firmware, salinan pendua (backup) data, dan pemindahan fail yang bersaiz besar. Oleh itu, anda mungkin benar-benar tidak memerlukan tablet, tetapi jika anda mahu memiliki tablet, teruskan membaca.
Berita penuh Klik Sini
.

No comments:

Post a Comment